Baktanke: Övertänkarpartier marginalerna

Hur många gånger har ni hört den förut, ”I detta val ska Liberalerna fokusera på några få starka frågor”?. Det sägs både lokalt, regionalt och på riksplanet. Det brukar börja med att någon kommunikationskonsult föreslår tre frågor.

Så mötet nickar och bestämmer att fem frågor är görbart. Det gäller ju att hålla fokus!

”Vi har ju den bästa politiken, men väljarna känner inte till den. Så det är väl bra att vi försöker hålla oss de sju viktigaste frågorna”, heter det på uppstartsmötet när valplattformen ska skrivas.

I arbetsgruppen blir stämningen snart bister, när de inte är överens om vilka de nio kärnbudskapen ska vara. ”Vi får faktiskt inte glömma kulturen!”

Nej, det här är ju faktiskt Liberalerna, så kulturfrågorna får väl bli den elfte valfrågan då. Ett undantag kan vi göra, för den här gången. Men i det stora hela är det viktigt med fokus på kärnfrågan.

Så klart.

De tretton kärnbudskapen omvandlas till ett drygt tjugotal olika flyg- och faktablad. Och till valaffischer. Sååå många valaffischer.

En del väljare kan gå en hel valrörelse utan att se samma valaffisch från Liberalerna två gånger. Utom när de sitter fyra, fem eller sexton likadana i rad.

Nå, de femton olika budskapsaffischerna beställs – och för dem som till äventyrs inte är helt nöjda, så kommer ju en omgång spurtaffischer med nya budskap mot slutet av valrörelsen i värsta fall. Nu ska väl alla vara nöjda?

Nej, givetvis inte. ”Jag vill ju prioritera allt”, som en regionpolitiker en gång uttryckte sig.

Liberalernas partiprogram är drygt 40 sidor långt – vilket i sig är något av ett rekord i svensk politik. Men Liberalerna är sannolikt det enda partiet som på allvar ser ut att försöka reproducera alla de åsikterna i sitt valmaterial, varje valrörelse. Nej, nu överdriver jag lite. Ideologikapitlet brukar, av någon anledning, lysa med sin frånvaro faktiskt

Men det är ingen risk att väljarna tröttnar på oss, för ingen tröttnar på sitt eget budskap snabbare än en riktig folkpartist.

Så snart något av det partiet för fram har börjat ”fastna”, så har någon redan varit framme och bytt skiva.

Sapient

Baktanken är ett kåseri som publiceras varje vecka i tidningen NU

DELA